مغز و اعصاب :
  • کلینیک  تخصصی مغز و اعصاب :

اهداف:کلیه اعضای این گروه خود را متعهد به حرکت در جهت رشد و تعالی و ارتقا کیفیت درمانی می دانند و در این مسیر از هیچ کوششی فروگذار نخواهند کرد.

متخصص مغزو اعصاب (نورولوژیست) به چه کسی می گویند؟

متخصص مغز و اعصاب به فردی گفته می‌شود که در زمینه درمان بیماری‌ها و اختلالاتی که بر سیستم عصبی تاثیر می‌‌گذارند تخصص دارد. سیستم عصبی شامل مغز، ستون فقرات، درمان درد کمر، درمان درد گردن، درمان فتق دیسک، بیماری تحلیل برنده دیسک و حتی درد پا  و نخاع و اعصاب پیرامونی است. متخصص مغز و اعصاب روش‌ های درمانی جراحی و غیر جراحی را به بیماران و در همه سنین ارائه می‌‌دهد.

متخصص مغز و اعصاب با سیستم اعصاب مرکزی سروکار دارد که از قسمت مغز شروع می‌شود و تا ستون فقرات امتداد می‌یابد و شاخه‌های متعدد آن به همه نقاط بدن می‌روند. معمولاً دردی که شما در نقاط مختلف بدن خود احساس می‌کنید از سیستم عصبی بدن شما عبور می‌کند.

متخصص مغز و اعصاب می‌تواند به درمان تعداد زیادی از اختلالات دردناک از قبیل درد پایین کمر، سکته مغزی، سیاتیک، درد مزمن، صرع، و تحت فشار بودن اعصاب بپردازد.

متخصص مغز و اعصاب و یا همان نورولوژیست چه کاری انجام می دهد؟

پزشک مغز و اعصاب ( متخصص مغز و اعصاب ) با توجه به یک بررسی ابتدایی و معاینات بالینی که در مطب انجام می‌دهد احتمال وجود مشکل در این قسمت را بررسی می‌کند و پس‌ از اینکه به یک احتمال ابتدایی رسید با استفاده از پرووسیجر های تشخیصی از قبیل نوار بینایی در این مورد خاص، نوار عصب و عضله، نوار مغز ، سونوگرافی کالرداپلر مغز ، ام آر آی ، سی‌تی‌اسکن ، آزمایش خون و مواردی ازاین‌دست سعی می‌کند تا شواهدی برای وجود بیماری مورد احتمال یافته و یا باوجوداین پروسیجرها آن را رد کند.

با چه علائمی باید ب متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنیم :

. گیجی

. تغییر در خلق و خو

. مشکلات بینایی از قبیل تاری دید و دوبینی

. سردرد

. گزگز دست و پا

. کاهش هوشیاری

. غش و ضعف ناگهانی

. لرزش در اندامها

. نگاه خیره و بدون واکنش

. مشکلات بویایی و همچنین مشکل در سیستم لمسی

• متخصص مغز و اعصاب می‌تواند به درمان مشکلات و اختلالات زیر بپردازد :

. تومورها که شامل تومورهای مغزی ، تومورهای ستون فقرات، تومورهای اعصاب محیطی، تومورهای جمجمه یا تومورهای نخاع است

. مشکلات مربوط به ستون فقرات می‌تواند باعث بروز درد کمر ، بی حسی و ضعف دست و پا، قدرت فشار قرار گرفتن اعصاب و ایجاد درد شود. این اختلالات می‌‌توانند در پی پارگی یا فتق دیسک، وارد شدن فشار بسیار زیاد به استخوان مبتلا به آرتروز، لغزش دیسک، عفونت و شکستگی دیسک به وجود بیایند.

. آسیب دیدگی عصب پیرامونی یا تحت فشار قرار گرفتن اعصاب می‌تواند باعث بروز درد، بیحسی، ضعف و تحلیل رفتن عضلات صورت، دست، بازو یا پا شود.

. اختلالات عصبی عروقی از قبیل سکته مغزی خونریزی مغزی ، آنوریسم ، بدشکلی عروق خونی، لخته شدن خون به علت ضربه یا بدون ضربه دیدگی از مواردی هستند که بر مغز، نخاع و بیماری شریان کارتوئید تاثیر می‌گذارند.

. اختلالات مغزی از قبیل بیماری پارکینسون ، بیماری صرع ، هیدروسفالی ، و سایر مشکلاتی که شامل نقایص مادرزادی است مغز بیمار را درگیر می‌کند.

. برخی از انواع عفونت‌ها بر بافت مغز و نخاع، مایع مغزی نخاعی که اطراف این ساختارها را احاطه کرده است یا مهره‌ها و دیسک و ستون فقرات تاثیر می‌گذارند. آسیب دیدگی تروماتیک مغز، استخوان‌های ستون فقرات، اعصاب و جمجمه بر عملکرد مغز و نخاع تاثیر می‌گذارند.

وظایف متخصص مغز و اعصاب شامل چه مواردی است؟

سیستم عصبی یک شبکه پیچیده از سلول‌ها و اعصاب رشته مانندی است که وظیفه انتقال پیام‌ها را از نقاط مختلف بدن به مغز و نخاع و ارسال پیام‌ها را از مغز و نخاع به سایر نقاط بدن از قبیل دست، پا و اعضای حسی بدن بر عهده دارند.

عمل جراحی مغز و اعصاب بر تشخیص و درمان اختلالات، بیماری‌ها و آسیب دیدگی‌های سیستم عصبی و ساختارهای محافظ آن تمرکز دارد.

این بیماری‌ها شامل اختلالاتی هستند که بر مغز، ستون فقرات، اعصاب مرکزی، جمجمه، استخوان‌های ستون فقرات، دیسک ستون فقرات، عروق خونی، رباط‌ها و سایر ساختارهای که وظیفه محافظت از بافت‌های عصبی را بر عهده دارند تاثیر می‌گذارند

جراح مغز و اعصاب معمولا بر اساس شرایط بیمار، سطح آسیب دیدگی و سطح سلامت عمومی او از روش‌های غیر جراحی برای درمان استفاده می‌کند.

خدمات متخصص مغز و اعصاب کلینیک پارس :

. پیشگیری و درمان آلزایمر-پارکینسون

. درمان اختلالات سر درد،صرع ، تشنج ،اختلال نورولوژیکی

. درمان بیماری های سکته مغزی

. بر طرف کردن میگرن و سنکوب ( غش)

. درمان مولتیمل اسکلروز (MS ) تاری دید در یک چشم

. درمان نوروپاتی(سوزن شدن- بی حسی)

. درمان نورالژی ( درد عصبی مزمن)

. رفع مننژیت ( التهاب اطراف مغز)

. نوار مغز  (EMG_NCG)

. نوارعصب و عضله ی دست وپا (EEG)

. دیسک کمر و سایر بیماری ها مغزو اعصاب و ستون فقرات